José Garcez Ghirardi

José Garcez Ghirardi
Undergraduate
Academic Master's Degree
Teaching Methodology Study Center

José Garcez Ghirardi holds a PhD (1992) and MA (1988) (both in English Literature) from the University of São Paulo. He graduated in Law also at the University of São Paulo (1985). He is a full-time professor at São Paulo Law School of Fundação Getulio Vargas, São Paulo/Brazil, where he acted as the Methodology Coordinator (2009-2010). He is an accredited member of the Brazilian Bar Association. He developed his post-doctoral research at UNICAMP (São Paulo State University/Campinas - 2003). He was a member of the Federal Secretary of State committee that supervises Law schools in Brazil (2009). He was the Director for Teaching Methodology and Training of the Brazilian Association for the Teaching of Law (ABEDi) between 2011-2013.  He was a visiting scholar at Wayne State University  (1998-199) (MI, US) with a grant from the CNPq (Brazilian Counsel of Technological and Scientific Development) and a visiting professor at Gonzaga Law School (WA/US) (2012; 2013). He taught courses at Gonzaga Law School (Jurisprudence and the Arts in 2012; Political Economy of Law and Development, in 2013) and at the Interdisciplinary Center Herzliya in Herlzlia, Israel (A critical approach to development theories in 2014). He is a member of the Brazil team in the Globalization, Lawyers and Emerging Economies project with the University of Harvard (MA/US). He is an honorary member of the RDL Rede Brasileira de Direito e Literatura (Brazilian Network of Law and Literature). He has published The time is out of joint: social transformation and political theory in Shakespeare (O mundo for a de prumo: transformação social e teoria política em Shakespeare - 2011) and has presented papers, published and taught courses on Law and Literature and legal education and methodology in Brazil and abroad.

Articles published in newspapers, magazines and interviews
Complete articles published in periodical
Books and chapters

Livros

Capítulos

  • Se em uma noite de inverno: ensinando artes e direito. In: Pedro Rubim Borges Fortes. (Org.). Cadernos FGV DIREITO RIO. Educação e Direito - Ensino Jurídico, Cultura POP e Cultura Clássica. 1ed.Rio de Janeiro: Escola de Direito do Rio de Janeiro da Fundação Getulio Vargas, 2015, v. 11, p. 117-129.
  • Visões de Universidade nas críticas ao ensino jurídico brasileiro. VIII Congresso Nacional da Associação Brasileira de Ensino do Direito, 2015, Brasília. Anais completos do VIII Congresso Nacional da Associação Brasileira de Ensino do Direito. 1ed.Brasília: ABEDi, 2015, v. 1, p. 175-176.
    Ensino do direito para um mundo em transformação: a experiência da FGV DIREITO SP. In: Pedro Rubim Borges Fortes. (Org.). Cadernos FGV DIREITO RIO. 1ed.Rio de Janeiro: Escola de Direito do Rio de Janeiro da Fundação Getulio Vargas, 2014, v. 9, p. 31-36.
  • O mercado da advocacia em um mundo em transformação. In: Pedro Rubim Borges Fortes. (Org.). Cadernos FGV DIREITO RIO - A formação da advocacia contemporânea. 1ed.Rio de Janeiro: Escola de Direito do Rio de Janeiro da Fundação Getulio Vargas, 2014, v. 10, p. 69-78.
  • Refrações do conceito moderno de liberdade nas sociedades pós-modernas. In: Lafayette Pozzoli, Enoque Feitosa Sobreira Filho, José Alcebíades de Oliveira Junior. (Org.). XXII Congresso Nacional do CONPEDI/UNINOVE - Tema: Sociedade global e seus impactos sobre o estudo e a efetividade do Direito na contemporaneidade. Ied.Florianópolis: FUNJAB, 2013, v. , p. 450-464.
  • Os entretantos do progresso: representações do desenvolvimento no Brasil e o lugar do Direito. In: Maria Lucia Labate Mantovaninni de Padua Lima. (Org.). Direito e Economia 30 anos de Brasil. São Paulo: Saraiva, 2012, v. 1, p. 402-428.
  • A praça pública, a sala de aula: Representações do professor de direito no Brasil. In: Evandro Menezes de Carvalho; Rosa Maria Zaia Borges, André Lipp Pinto Basto Lupi; Jayme Benvenuto Lima Junior; Alexandre Veronese; Angela Araújo da Silveira Espindola; Nelson Juliano Cardoso Matos; Carolina Alves Vestena; Lucas da Silva Tasquetto. (Org.). Representações do Direito no Brasil. 1ed.Curitiba: Editora CRV, 2012, v. 1, p. 25-36.
  • Posso fazer um trabalho inteiro sobre um caso específico?. In: Marina Feferbaum; Rafael Mafei Rabelo Queiroz. (Org.). Metodologia jurídica - um roteiro prático para trabalhos de conclusão de curso. 1ed.São Paulo: Saraiva, 2012, v. 1, p. 178-190.
  • O destino e o caminho: apontamentos para a elaboração de programas no ensino jurídico. In: Jose Garcez Ghirardi; Marina Feferbaum. (Org.). Ensino do Direito para um mundo em transformação. 1ed.São Paulo: Fundação Getulio Vargas, 2012, v. 1, p. 63-72.
  • Artes e Direito: as construções dos sentidos. In: José Garcez Ghirardi; Rafael Domingos f. Vanzella. (Org.). Ensino Jurídico Participativo: Construção de Programas, Experiências Didáticas. São Paulo: Editora Saraiva, 2009, v. 1, p. 213-222.
  • A obra de John Updike e alguns aspectos das relações entre a crítica literária no Brasil e o jornal como seu veículo de divulgação. In: RISTOFF, D. I.. (Org.). O neo-realismo no contexto da crise de representação. Florianópolis: Insular, 2003, v. 1, p. 121-127.
  • O inglês como idioma da globalização. In: SUNDFELD, C. A. V.. (Org.). Direito global. 1ed.São Paulo: Max Limonad, 1999, v. 1, p. 305-309.

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