The transformation of the legal world, brought about by globalization, social changes and technology, requires professionals with new skills to tackle complex problems in different areas of Law. The development of these skills necessarily changes legal education. FGV Sao Paulo Law School is aware of its role as a catalyst for changes in Law teaching through the use of participatory methods, and shares the knowledge accumulated in reflections and research with society by fostering various initiatives for teacher training.
Teacher training initiatives
Teacher Training Course for Law Professors
Created by FGV Sao Paulo Law School and available online through FGV Executive Education platform, the Teacher Training Course for Law Teachers is intended for professors who wish to enhance their teaching activities through different perspectives of science and law. The course addresses topics such as subject design, list of subjects in the curriculum grid, and characteristics of different methodological proposals, and shows different methods of participatory teaching, such as case method, Stricto Sensu and Lato Sensu Socratic dialogue, simulation, role playing, and problem-based learning (PBL), in addition to discussing their practical applications.
FGV LAW’s teacher training courses
FGV LAW’s directory includes short-term courses for teacher training in legal education, usually held during school holidays (January and July).
Workshops – Build your own
With the mission of spreading the participatory teaching methodology, FGV Sao Paulo Law School provides customized workshops throughout Brazil. Please contact the school for more information. E-mail cepi.direitosp@fgv.br.
Workshop Ensino Híbrido: o futuro que queremos?
O Centro de Ensino e Pesquisa em Inovação (CEPI) da FGV Direito SP realizará no segundo semestre de 2022 o workshop gratuito "Ensino Híbrido: o futuro que queremos?", destinado a profissionais que desempenhem atividades de ensino (docência, pesquisa, monitoria, projetos de extensão, coordenação acadêmica e administrativa) em cursos de Direito, em nível de graduação ou pós-graduação.
O objetivo do workshop é buscar um espaço de experimentação de novas ferramentas e metodologias de aprendizagem, a fim de construir, de forma coletiva, uma reflexão sobre a incorporação do modelo de ensino híbrido à realidade das instituições de ensino superior brasileiras. Durante o encontro também serão apresentados e debatidos os resultados parciais de uma pesquisa conduzida pelo CEPI sobre o ensino híbrido, promovendo um espaço de compartilhamento de experiências e boas práticas.
Ao final do curso, espera-se que o(a) participante seja capaz de analisar o cenário atual de incorporação do ensino híbrido e as alterações que vêm sofrendo o ensino superior nos últimos anos; identificar o conceito de ensino e aprendizagem híbrida; refletir sobre as vantagens e desvantagens desse modelo; comparar cenários, identificar estratégias e criar recomendações para enfrentar desafios práticos para sua implementação. Como referencial metodológico, o curso buscará trazer métodos e ferramentas inovadores de aprendizagem, que valorizam a colaboração, a autonomia e pressupõem o protagonismo dos(as) participantes na construção do conhecimento.
Saiba mais em CEPI abre edital para workshop gratuito sobre ensino híbrido | FGV DIREITO SP
FGV Sao Paulo Law School keeps two collections of free access digital books addressing different Law topics, including legal education. In addition, school’s professors and researchers frequently publish papers on Law teaching in partnership with different publishing companies.